Livet med mening – Engagera sig

Jag fortsätter mitt forskande efter Livet med mening. Idag har jag kommit till Enagera sig. Hur vi tänkte kring det när det begav sig kan ni läsa här.

Det vi kom fram till var alltså att en av dom sakerna som ger mening med livet är att engagera sig. Och det vore väl förfärligt tråkigt om vi inte gjorde det. Jag engagerar mig MYCKET! I både det som är positivt och negativt.

Att brinna för något är underbart och energigivande. Att verkligen gå in för något till hundra procent och sen få lön för mödan. Vad den lönen är kan kvitta, bara det känns som en. Har man fått den här kicken av att brinna, eller engagera sig, så vill man hela tiden dit igen. Det är som en drog.

Bild lånad från cartinafinland.fi

Att engagera sig i andra ger också en positiv kraft. Känna att man faktiskt kan göra skillnad är underbart. Det är verkligen något som ger mening åt livet. Jag brukr säga att en av dom saker som jag är bra på (jo då…jag vågar säga att jag är bra) är att skapa plattformar.  Om jag kan skapa tillfällen eller möljigheter för andra att göra det de allra mest vill och utvecklas av så blir jag alldeles varm i hjärtat. Det där lät lite kryptisk inser jag, men jag förklarar inte närmare nu utan återkommer till det.

Men så finns det engagemang som påverkar oss negativt också. Som ni vet så är skolfrågor något som fortfarande engagerar och får igång mig. En som verkligen gör mig oroad är Jan Björklund. Det har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Ni som läste det och kommentarerna fick se en av de bästa uttalanden om Björklund jag hört. ”“Ibland när Björklund pratar känns det som att han bajsar i mitt ansikte”.

Nu ska jag inte rabbla upp allt galet som den karln säger, utan jag tar ett exempel på ett av hans senaste förslag. Det ska finnas särskilda skolor där lärarstuderande ska göra sin praktik, där det ska finnas utbildade handledare.  Hur många dessa skolor ska vara och hur ofta det ska finna praktikanter där har jag inte koll på. Men så långt kan jag räkna ut att dessa skolor ständigt kommer att ha en praktikant i klassen. En annan sak som inte Herr Björklund verkar ha koll på att redan idag krävs en speciell handledarutbildning för de som tar emot praktikanter i sina klasser.

När jag jobbade som lärare hade jag rätt ofta praktikanter. Jag antar att det var för att jag hade ett annorlunda undervisningssätt som det var intressant att följa arbetet. Det är kul att ha praktikanter. Man får själv ny input och nya idéer. Men det är extra jobb också. Det är mycket som ska diskuteras och ventileras inför praktikanternas uppgifter och lektioner.

Bild lånad från mikaelajeanette.blogg.se

Sen ska dessa lektioner hållas, och allvarligt så kan de ibland ”störa” den vanliga undervisningen. Hur man ska kunna hålla en röd tråd i sin undervisning när det ständigt finns en praktikant i klassrummet begriper jag inte. Men någon som har räknat ut det får gärna tala om det för mig.

Och som vanligt tänks det inte på eleverna. Det glöms ständigt bort att det faktiskt är för dom vi jobbar! Jäklar vad detta engagerar mig. Så vill ni inte ha mig hållandes en monolog om skolan gör bäst i att aldrig säga det ordet i min närhet.

I går var det dags igen. Nu i en helt annan fråga. Kommunens agerande. Jag ska inte grotta ner mig i det här, men i stora drag lovar kommunen en sak och Bostadsbolaget säger, nemen så kan inte vi göra. Häpp! Någon som är förvånad? I slutändan kommewr det här att innebära att flera vårdhem försvinner från vår del av kommunen. Många blir arbetslösa och vårdtagarna ska flyttas till vårdhem som redan är fullbelagda. Det kan vem som helst räkna ut att det i en kommun som har en stor andel äldre, och inte lär det bli färre, snarare behöver fler vårdpaltser än färre.

Bild lånad från tagganer.blogspot.com

Förmodligen använder man sig av samma taktik som när man drog in på skolornas lokaler. Bygg om för en ansenligt stor summa pengar och kläm in så många som möjligt på så liten yta som möjligt.

Nu när jag inte fick tjänsten som ny partiledare kan jag väl få bli kommunalråd? Ett annat alternativ är att starta en ny kommun. Jag har redan en innevånare 🙂 Förutom mig själv då.

Nu blev det ett förfärligt långt inlägg. Inte tu tal om att jag är engagerad. Så godkänt på den punkten. Kanske till och med VG. Apropå betyg så har vi visst ett nytt betygssystem på gång…I say no more.

There are no comments on this post.

Kommentera

