Livet med mening – Skratta

Bild lånad från http://mackan.blogg.se/ Inga jämförelser i övrigt 😉

Dags att fortsätta genomgången av de sju punkterna som enligt mig och Ewa leder till ett liv med mening. Som jag skrivit tidigare var det under resan till Marocko våren 2010 som vi fastställde dessa punkter. Nu gör jag en kontroll om jag fortfarande kan stå för dom.

Jag har redan skrivit om att bryta vanor och engagera sid. På den första punkten får jag bakläxa. Jag tror fortfarande att det är viktigt, men hur jag ske kunna sluta vara en vanemänniska övergår mitt förstånd.

Idag tänkte jag ta itu med punkten skratta. Jag törs nog påstå att jag är en positiv och glad person som ofta skrattar. Men det jag menar i det här sammanhanget är att skratta så där frigörande så att det känns i hela kroppan. Och det är inte många som får mig att göra det. Ewa är en av dom. Vi har många gånger skrattat utom all kontroll. Mindre lyckat när det sker i bilen, vilket det gjort några gånger. Vi ett tillfälle just under Marockoresan skrattade vi vid en frukost, åt vad har jag glömt, så att en av kyparna kom fram och undrade hur det stod still. Vi satt nämligen och torkade tårarna med servetten hela tiden. Det såg ut som att vi grät.

Bild lånad från http://framtiden-livet.blogspot.com/2010/07/skratta.html Läs gärna inlägget!

Men mest är det mina barn som får mig att skratta så där hejdlöst. Och oftast när de gör något som man inte alls borde skratta åt. Jo…jag har konstig humor. Och ja…jag är en god mor.

Ett exempel var när Klara och jag köpte löstandslim i stället för tandkräm i New York. När Klara började borsta tänderna, uppgav ett vrål i från badrummet och vi till slut förstod varför det kändes som att borsta tänderna med lagning, bröt jag ut i skratt som jag trodde skulle kväva mig. Än i dag kan jag inte berätta historien utan att skratta så mycket att det är omöjligt att höra vad jag säger. (Det behövdes bara att jag skrev detta för att jag skulle fnissa högt)

När Klara och jag var i fjällen en helg häromsistens, fick jag ett skrattanfall på vägen hem att det var ett under att jag höll mig kvar på vägen. Vi hade precis pratat om Klaras ljusa hud. Att sola på sommaren går inte för henne. Huden tål det helt enkelt inte. Pratet fortsatte med funderingar hur vi kan ha så stora läppar och, som Klara kallar det negerrumpor. Hennes kommentar
-Vi måste komma från nån negersläkt tyckte jag var helt galet kul.
-Speciellt du som har sån ljus hud, var min kanske inte alltför snälla kommentar.
Jag har en annan favorit också. En mening i ett av Klaras inlägg från New York. Det ska jag inte berätta om här, men du vet vilken jag menar Klara 😉

Efter det stora balkongraset i helgen tog Leo en bild på förrödelsen och la ut på Facebook. En av kommentarerna var att vi skulle leja Gösta, grannen, att komma med traktorn och tippa allt över nipkanten. Leo svarade att det gick inte för vi skulle fotografera först och skicka till Försäkringskassan. Jag trodde jag skulle krevera av skratt. Jag skrattar fortfarande högt åt det vid de mest olämpliga tillfällen.

Eftersom jag har en nylonhjärna, den som hittade på det uttrycket menade nog att teflon inte var uppfunnet på den tiden när min hjärna skapades, så kommer jag på rak arm inte ihåg nåt som Nina gjort som föranlett ett skrattanfall. Men dom finns var så säker! Det är nämligen på tok för långt mellan gångerna vi ses. Men på fredag åker jag till Ninis!! Jag längtas!

ps… Nu tar jag risken att du Nina påminner mig om något tillfälle jag har förträng ;)…ds

3 svar

  1. Nää din kommentar var: ja helst du som är fullkomligt kritvit! Ljus hud hade varit en snällare kommentar 😉

  2. SKrattar så mycket när jag läser det här så maken blir nyfiken och undrar vad det är frågan om! Underbart!

  3. ja du, jag minns också frukosten! Innan vi var klara så gick ju den stackars personalen omkring och skrattade också, fast dom kunde ju inte bete sej som oss. Du har gett mej många långa, förlösande, underbara skratt bästa Lena ❤

Kommentera

