På jakt efter våren

I går fick kameran, för första gången på länge, följa med ut på promenad. Solen sken och det luktade gräs. En perfekt dag alltså för att ge sig ut på jakt efter våren.

Det första vi sprang på var en liten fläck med blåsippor. Eftersom den är fridlyst här ser man den sällan. Eller tvärtom snarare, men ni fattar. Jag blev så exalterad att jag ropade högt till Kenzo som nyfiket tittade sig omkring för att se vad det var för spännade jag sett. Han var inte lika överväldigad som jag utan la sig lungt bland gamla löv och brunt gräs medan jag kröp på alla fyra för att dokumentera detta fynd.

Nästa fynd hittade vi i en trädgård som vi smög oss in i. Att se krokusar gav verkligen hopp om att våren är på väg. Ja jag vet att för er på sydligare breddgrader är de utblommade för länge sen och det kan tyckas konstigt att de ger upphov till små utrop.

Men här är våren sen i år och det var inte alls länge sedan min gräsmatta var helt täckt av snö. Nu är det så att när det väl sätter igång här är det inte ovanligt att vi har sommar inom två veckor. Så vi hinner ikapp!

Tussilago har kunnat skådas ett tag så det gav inte anledning till några större ovationer när vi hittade dom. Dessutom började Kenzo vara trött på mitt krälande i gräset vi det här laget, så det blev ett foto i farten.

Att han var less vid tussilagotillfället berodde nog mest på att jag en stund tidigare hade tillbringat en hel del tid med att fota detaljer på en gammal ladugård. De här fotona kommer efter redigering att hamna på min fotoblogg som jag återupplivat. Men innan jag ger er länken ska jag se om jag fortfarande tycker att den är kul.

Väl hemma på gården var det dags att krypa igen. Nu för att visa att den snötäckta gräsmattan nu faktiskt släppt fram lite grönt gräs.

Ärligt måste jag väl erkänna att det fortfarande ser ut så här i vissa delar av trädgården och att det idag är 4 grader och snöblandat regn. Så jakten fortsätter.

There are no comments on this post.

Kommentera

