Explosion

Det är en konstig del av landet som jag bor i. Det här borde jag veta efter att ha tillbringat hela mitt liv i Norrlands Inland. Ändå blir jag lika överraskad varje år. Jag brukar säga att sommaren här kommer så snabbt att när man går ut i schorts och sandaler första gången så hänger täckjackan fortfarande kvar i hallen. Det kan i och för sig bero på att jag inte är världens snabbaste på att hänga undan vinterkläderna.

Men ett uns av sanning ligger det i uttrycket. För här kommer sommaren verkligen snabbt. I mitt förra inlägg var jag på jakt efter våren. Den jakten kom av sig när marken ännu en gång täcktes av ett vitt lager. Efter det kom en lång period med regn, kyla och blåst.

Bild lånad från http://www.fotoakuten.se

Kamrater i södra delarna av landet rapporterade om värme, grillning och gräsmattor som måste klippas. I lördags under promenaden i ovan nämnda väder, spanade jag förgäves efter små gröna löv på björkarna. Men icke en skymt syntes. I går, måndag, var björkarna plötsligt gröna, gräset var på vissa ställen klippt för första gången i år, och det var ett konstigt sken på himlen som jag inte riktigt vet vad det var. Maskorosor blommade vid husväggen och jordgubbsplantorna hade börjat kvickna till.

Till helgen utlovas värme och då kommer allt att explodera. I år förekommer jag och har börjat hänga undan vinterkläderna. Jag tror tamej tusan att jag ska ställa sandalerna redo i hallen också.

There are no comments on this post.

Kommentera

