Sexism

Under matchen Sverige – England utlyste vännen Selma och jag en ”snyggaste lår tävling” Vi ägnade matchen åt att försöka se så mycket lår som möjligt och bedömde dom sen och gav poäng. Nu är det svårt att se lår med dagens fotbollsmode, varför det inte var helt lätt. Selma kallar det för burqashorts.

Tävlingen kommenterades hela tiden av oss på Twitter. Vi fick inga kommentarer på att detta skulle vara sexistiskt på minsta vis. Det kom en kommentar från en annan kvinna som beklagade att hon inte var så bra på lår just denna dag och att hon saknade inzoomade skrev. Inte heller detta kommenterades.

Mitt under tävlingen ringde en manlig vän. Jag förklarade att jag inte hade tid att prata så länge för lårtävlingens skull. Han svarade att sånt kommer ju ni kvinnor undan med. Om män sa att de tittade på damfotboll och satt betyg på tjejernas bröst skulle det inte bemötas på samma sätt. Jag kunde inte annat än hålla med och tänkte mig hur kommentarerna skulle bli på Twitter om en sådan tävling utlystes där. Tänkvärt…

There are no comments on this post.

Kommentera

