Med ben som ber om nåd åker jag hem

I två och en halv dag har vi sprungit benen av oss i Paris. Värmebölja har vi bjudits på också. Vi har ägnat all tid åt att SE Paris. Shopping valdes snabbt bort, det får vi ta en annan gång. Att åka till Paris mitt i värsta turistsäsongen innebär långa köer. Vi hade inte heller bokat några inträdesbiljetter i förväg utan ville improvisera.

Den enda kö vi ställde oss i var den till Louvren. Det kändes som ett måste att se Mona-Lisa. Det tyckte alla andra turister i Paris också. Det tog oss två timmar att komma fram till tavlan. Vilket kändes som en rimlig tid med tanka på hur lång kön var utanför. Den ringlade sig över hela innergården, och den är inte liten.

Att se Mona-Lisa är som att gå på rockkonsert. Lika trångt, lika varmt och lika hysteriskt. Folk trängde sig fram och fotade hysteriskt. Jag som kommer från köernas land stod vänligt och väntade. Till slut hamnade jag längst fram och då var paniken nära. Det gick inte att ta sig en millimeter åt något håll.

Men hon var väl värd väntan och trängseln. Och hon är mycket vackrare i ”verkligheten”. Vi såg de flesta ”måsten” sen gick jag över till lugnet på Museum d’Orsy. Och fick äntligen se en av Monets näckrosor.

På onsdagen gick vi en sväng på Champs Elysee mest för att utbringa ett fyrfaldigt leve för lillebror med fru som firade 20årig bröllopsdag. Min bror är ett föredöme för alla män. Han borde ge kurser så skulle alla äktenskap hålla livet ut.

Nu är jag på väg hem till min nya hemstad. Det känns konstigt. Mest som att jag ska dit och hälsa på ett tag. Mest nyfiken ny är jag på hur det går för sonen på nya skolan. Jag kommer att vara pinsamma mamman på måndag och följa med till skolan. Min ursäkt är att jag måste dit och skriva på ett papper. Jag ska försöka uppföra mig som en normal mamma.

There are no comments on this post.

Kommentera

