Hopplöst är vad det är

Att köra bil i den här stan är fullständigt hopplöst. Jag har GPS och ändå kör jag fel. Den hinner liksom inte med. En vän sa att vi norrlänningar är kända för att köra fort, kanske är det därför jag alltid ligger före GPSen. Igår tyckte sonen att vi skulle köpa en ny. Vi skulle raskt tjäna in den genom minskad bensinförbrukning var hans argument.

I Sollefteå finns en korsning som det tog lång tid att lära sig. Jag brukar säga att den som ritade den korsningen säkert står ovanför och skrattar åt alla som kör fel. Var de som ritade vägarna här står nånstans vet jag inte, men skrattar gör dom, det är jag övertygad om. Avfarter och korsningar står som spön i backen. Det är betydligt lättare att köra i Stockholm. Så fort jag flyttat in till stan kommer jag att låta bilen stå och utnyttja den kommunala trafiken.

I morse när jag körde från sonens skola hamnade jag i det område där vi ska bo från och med i helgen. Det var i och för sig trevligt, men inte alls den väg jag borde ha kört. Torslanda har jag snurrat på så mycket i att jag skulle kunna ha guidade turer där. När jag kommer så långt på vägen hit ut till Sillvik, där vi bor tillfälligt, borde jag hitta rätt väg. Så vad jag ska in i Torslanda och göra övergår mitt förstånd.

Här ute vid havet är det väldigt mysigt och trevligt att bo. Det är ett bra ställe för mig att landa på efter den brådstörtade flyttningen. Här lurvar jag omkring på dagarna och bara tar det lugnt. Jag tar promenader med kameran och tycker att det är roligt att fotografera igen. I Ramsele hade jag fotat varenda träd och stubbe mer än en gång, så lusten att fota försvann för länge sen.

Så förutom bilkörningen är allt positivt. Sonen trivs i skolan, folk är trevliga, det känns så där lagom stort och tempot är inte stressigt. Som en vän sa…det är lite segt i Göteborg, det passar dig. Dessutom fick jag förlängd sommar. Jag får rapporter hemifrån om bilrutor som måste skrapas och täckjackor som åkt fram. Här har jag badat varje dag förutom igår. Idag värmer solen så det är inte omöjligt att det blir ett dopp idag också. Och då ska man betänka att jag är en badkruka av rang.

There are no comments on this post.

Kommentera

