Betygsdebatten

Skolfrågor fortsätter att intressera mig trots att det var länge sen jag jobbade i skolan. En orsak är dotterns förskollärarstudier som gör att jag håller mig uppdaterad. Idag följde jag Aftonbladet debatts livechatt med Jan Björklund och Lärarförbundets representant Bo Jansson. Frågan som diskuterades var förslaget om betyg från åk 4.

Eftersom jag förespråkar en betygsfri skola känns det här så uppåt väggarna att jag går igång på alla cylindrar. Nu kom inte mina frågor med vilket tyder på att många är engagerade i frågan och tiden var för kort för att alla frågor skulle komma med. Jag fick i alla fall ett svar på Twitter från Folkpartiet, som bara förstärker min teori om att Folkpartiet inte har en aning om hur skolan och elever fungerar. Eller hur ska man tolka det här svaret?

@folkpartiet: @kvistlena Vi vill ha betyg för barnens skull så att deras behov upptäcks i tid och de kan få den hjälp de behöver. @ABDebatt

Mig veterligen sätts betyg fortfarande i slutet av terminen. Hur kan man då upptäcka barnens behov i tid? Hur kan man tro att ett lågt betyg ger mer motivation? Min erfarenhet efter 14 år som lärare är precis tvärtom. Att ge positiv respons är mycket mer verkningsfullt. Det går att plocka fram något positivt hos alla som kan boostas. Beröm ökar motivationen.

Om vi omsätter teorin till oss vuxna. Hur många av oss skulle känna oss motiverade på arbetet om vi hela tiden får veta att vårt arbete inte duger? Jag tror att de flesta av oss skulle byta jobb i ett sånt läge, vilket inte eleverna har en chans till. De måste fortsätta i skolan och får hela tiden bekräftelse på att de inte duger.

Mer läxor och studier på sommarlovet skall tydligen vara ett sätt att komma tillrätta med elevernas låga kunskapsnivån. Visst skulle vi vuxna bli peppade av att varje dag ta med jobb hem och sen jobba lite på semestern också? De som räcker upp handen och säger ja på frågan är i minoritet vågar jag påstå.

Jag tjatar ofta om att vuxna i skolan glömmer bort att det är eleverna som ska visas respekt och inte tvärtom. För mig innebär det bland annat att den kunskap som eleverna skaffar sig i livet utanför skolan är minst lika viktig, kanske till och med mer, än det som skolan bestämt är den nödvändiga. Om vi ser över kunskapskraven är det verkligen de som ger den bästa förutsättningen för att klara sig i dagens samhälle?

Att betygen sjunkit de senaste åren och slutsatsen att kunskapsnivån därmed inte är tillräcklig kanske är ett bevis på att det som lärs ut i skolan inte är relevant i dagens samhälle. Hur många av oss tycker att det vi lärde oss i skolan är det som gör mest nytta i arbetslivet?

Ett svar

  1. Håller helt med. Förändring är påväg!

Kommentera

