Gardinspaning

Mina spaningar fortsätter trots att jag inte redovisat dom på ett tag. I mina kvarter har folk sällan gardiner. Har de några så är de vita eller beige och knappt märkbara utifrån. I några av husen här intill har de köksporslinet på hyllor i fönstret i stället för gardiner. Det tycker jag är intressant. Min slutsats av spaningen har varit att detta är nåt slags storstadsfenomen.

I förra veckan var jag och sonen och tittade på en lägenhet som vi blivit erbjuden. De som hörde det reagerade med förvåning. Att bli erbjuden en lägenhet efter så kort tid i bostadskö är tydligen väldigt ovanligt. Och vi fick rådet att slå till i galopp. Vi bestämde oss dock att bestämma oss bara om vi kände att vi skulle trivas i lägenheten.

20121030-161457.jpg

Området är ansett som ett av dom trivsamma att bo i. Men redan när vi parkerade gav vi varandra en blick som sa att särskilt imponerade var vi inte. Vi fick leta lite innan vi hittade rätt hus. När jag gick och letade efter rätt siffra på dörren la jag märke till att här satt det gardiner i fönstren. Färgglada, mönstrade och inte alls diskret hängande knappt synbara utifrån.

Väl inne i lägenheten kände vi båda två att den inte föll oss i smaken. Hade vi blivit erbjuden den här innan vi flyttade in i vårt snobbiga kvarter hade vi nog tyckt att den var en lägenhet för oss. Men nu rynkade vi lite smått på näsan och återvände hem till de fina kvarteren.

Jag har funderat lite på hur vi reagerade. Kanske berodde det på bristen av grönområden för Kenzo att rastas i. Eller var det tanken på renoveringsbehovet? Sonens teori var att den låg i en annan kommun och att det inte gick spårvagnar i närheten utan buss. Jag tror nog mer på att det var det där med gardinerna.

There are no comments on this post.

Kommentera

