Regn och rusk

Om väder kan man tycka mycket. Jag skriver oftast statusar om vädret på FB och Twitter när det är vackert väder. Jag kan inte låta bli då jag ser bilder från min tidigare bostadsort som visar på massor av snö. Jag gillar snö, det är inte det, men inte så här tidigt på året. Jag vet att jag kommer att sakna en riktig vinter då det mest kommer att vara regn och slask här.

Jag måste erkänna att det inte är alla dagar som solen skiner och jag kan sitta ute på balkongen och dricka kaffe. Ibland har vi riktigt busväder med regnskurar som jag aldrig upplevt maken till.

Jag har lagt märke till att få har regnkläder och stövlar här. Det här har förvånat mig eftersom paraplyer blåser sönder på nolltid. Jag har också förundrat mig över att inte skoaffärerna har stövlar i sitt sortiment.

I förrgår vaknade jag till smatter på fönstret och ljudet av kraftig blåst. Inget vidare väder för hundpromenad och en tur på stan som var inplanerad. Inför promenaden ikläddes hunden regnoverall och jag regnbyxor och regnjacka. På fötterna hade jag skorna som jag brukar använda då det är blött och snöslask. Trots detta kom vi hem genomblöta. Inte ens fötterna var torra. Och allt fick hängas på tork.

Den här dagen var regnet helt annorlunda. Ihållande och blött, som min naprapat uttryckte det. Jag klädde mig i lång parkas och skor som hittills alltid varit vattentäta. Mitt nya paraply i titan fick komplettera klädseln. Paraply hjälper föga då regnet liksom kommer från sidan. Promenaden ner till spårvagnshållplatsen tar cirka 5 minuter. Efter den promenaden var jeansen helt genomblöta.

Vi blev till slut tre kvinnor som stod och väntade, och nu minsann hade stövlar och regnrockar kommit fram ur gömmorna. Så jag var ensam om att stå där med dyngblöta brallor. Jag fortsatte spaningen när jag kom ner på stan och insåg att det är dagar som denna som stövlar används. Det blir alltså till att fortsätta jakten på stövlar.

Det här ruskvädret höll jag tyst om i mina statusar såklart, men när dagen efter bjöd på solsken och relativ värme lät jag världen få veta det. Tror det kallas för selektiv information.

There are no comments on this post.

Kommentera

