Din röst i natten

Sömnlöshet brukar för mig vara förknippat med en uppgång. Den här gången är det inte orsaken utan en hostande son som håller mig vaken. Vi har just druckit en kopp te för att om möjligt få det att lindra hostan en stund så att han kan somna. Nu när jag ändå är uppe blev jag sittande vid köksbordet.

De senaste dagarna har det varit kaos i mitt huvud. Det är, som jag beskrev i början av min utbrändhet, som om tankarna åker karusell. Jag står och tittar när dom snurrar förbi och sträcker ibland ut handen för att ta tag i en. Jag tittar på den och släpper sen tillbaka den eftersom jag inte vet vad jag ska göra med den. Det här oroar mig inte särskilt. Jag vet att det går över om jag bara rensar bort krav och måsten och bara ÄR ett tag. Något som jag alltid borde vara. Men som är så svårt att komma ihåg.

Att oroa mig, att försöka räkna ut vad som ska ske och vad det får för konsekvenser är jag en mästare på. Det här är väldigt dumt att ödsla energi på eftersom 99% av mina scenarion aldrig inträffar. Det bästa sättet att få stopp på karusellen är att leva i nuet. Visst låter det enkelt? Men jag kan meddela att för mig är det det svåraste som finns.

20121105-030141.jpg

En del dagar lyckas jag stanna upp och njuta av dom små sakerna. Som när jag på promenaden häromdagen stannade mitt på en lövtäckt stig och utbrast…Men så vackert!! Plötsligt kände jag inte regnet utan såg bara de vackra färgerna och ljuset som framhävde dom.

Under en sån här period måste jag stänga av så mycket intryck som möjligt. Jag blir lite stramare mot mina vänner, jag försöker undvika att engagera mig och inte lägga upp några planer.

Att sitta som nu i tystnaden och tittar på de brinnande ljusen gör att jag kan frammana en bild av hur karusellskötaren släcker ner för dagen. Just det…det är tyst nu. Hostan har tydligen lugnat sig en stund. Då passar jag på att smyga ner under täcket.

2 svar

  1. kram…

  2. Va fint skrivet, som en liten godnatt saga 🙂 Men stackars Leo, ge honom en kram från mig!

Kommentera

