Lilla Paris

Göteborg kallas av någon anledning som jag inte vet för Lilla London. Jag tycker att staden hellre skulle kallas Lilla Paris. Här tror nämligen innevånarna att de befinner sig i Paris när de ger sig ut i trafiken. Så fort en medtrafikant dröjer 30 sekunder när det växlar om till grönt tutas det. Kör man för sakta inför ett filbyte tutas det. Kör man 120 på en 120 väg och inte flyttar sig för en bakomvarande som kör 150 tutas det.

I början trodde jag att det var mig alla tutade åt. Jag ska väl erkänna att jag ibland gjorde lite ostyriga manövrar och förtjänade ett tut, men absolut inte alla gånger. Nu har jag kaxat till mig och svär åt dom istället. För mig själv i bilen visserligen men ändå. Än har jag inte blivit så modig att jag visar fingret.

Om jag någonsin blir politiker i den här staden ska jag förbjuda tutandet. Det stressar nämligen! Och stressade bilförare är inte säkra i trafiken.

Jag har också dragit på mig en till parkeringsböter. Som jag berättat tidigare är det datumparkering varannan onsdag på min gata. Jag har fortfarande inte begripit var alla ställer sina bilar då. Förra gången hittade jag en parkeringsplats inte lång härifrån. Den hade fler upptäckt den här veckan så det vara bara att börja snurra runt i området. Till min glädje hittade jag en gata där datumparkeringen är på tisdagar. Jag parkerade fint vid vägkanten.

När jag skulle hämta bilen hittade jag den inte. Gatan låg i för mig outforskat territorium. Jag fick en rejäl promenad innan jag hittade den och då med den förhatliga gula lappen på rutan. Förklaringen var att jag hade parkerat för nära korsningen som inte ens låg på samma sida där jag parkerat!

Jag får nog ta och styra upp parkeringsreglerna också när jag blir politiker.

There are no comments on this post.

Kommentera

