Min blommiga låda

Att förstå och placera in saker i rätt fack jobbar jag jämt med. Under mitt första år som sjukskriven placerade jag in allt i utbrändhetsfacken. Det jag inte förstod analyserade jag och stoppade in i lämpligt fack. Det gjorde att jag kunde acceptera och lägga åt sidan. Lite som när man sorterar ett rörigt skåp och finner bestämda platser för sakerna. Tillfredsställelesen efter ett sånt projekt brukar kunna vara djupt tillfredställande.

Men hur mycket jag än sorterade in i fack så kändes det aldrig riktigt bra. Den nöjda känslan infann sig inte. Jag rev ut, gjorde nya fack och försökte igen. Med samma resultat. Sen kom diagnosen och jag förstod att jag inte haft rätt namn på facken. Då började jobbet om. Lite bättre ordning blev det nu, men det fanns fortfarande saker som inte passade i ett fack eller som jag ville lägga i flera. Det blev liksom en sån där ratlåda med diverse obskyra föremål som man inte har en aning om var man ska ha men ändå inte kan slänga.

Det ligger så klart nära till hands att jämföra detta med pågående flytt. Det dyker hela tiden upp saker som inte passar nånstans men som jag ändå inte kan göra mig av med. Dessa hamnar i en låda som jag vet snabbt kommer att bli full. Fördelen med att bara ha plats för en liten låda för dessa saker ger fördelen att den måste rensas med jämna mellanrum. I huset hade jag ett helt rum. Frågor på det?

Den senaste tiden har jag börjat läsa mer om bipolaritet. Jag har inte riktigt vågat det förut. Men nu tycker jag att det är spännande. Jag får hjälp med att sätta nya etiketter på mina fack. Lik förbaskat blir det känslor och beteenden över som inte passar någonstans.

Nu kan det tyckas vara en hopplös uppgift att placera allt på rätt ställe. Jag ser framför mig hur ni suckande undrar hur jag ska lyckas ro iland det jobbet. Många av er har inget behov av att sortera andra är nöjda med om bara det är en viss ordning. Vi är alla olika. För mig har det varit viktigt.

I en av texterna jag läste häromdagen nämndes att det är svårt att veta vad som beror på sjukdom och vad som är personlighet. Det här gick jag och funderade på ett tag och insåg att jag måste plocka fram ett personlighetsfack också. Jag påminde mig om att psykologen ofta kallade mig för en blommig person med en sårbar personlighet. Det här blev alltså en blommig lite skör låda där det inte går att slänga ner saker hur som helst. Ni anar inte hur trevligt det är att lägga ner saker i den här lådan. För första gången på länge hittar jag små fina saker som jag försiktigt lägger ner i lådan. Och plötsligt blir inte de andra facken lika viktiga. Dom är faktiskt ganska tråkiga och oviktiga.

 

There are no comments on this post.

Kommentera

