Snökaos i Göteborg

I dag är det tydligen snökaos i Göteborg. Enligt en tweet jag nyss läste tog det en taxibil en timma att komma 200 meter, spårvagnen i morse var försenad och det klagas på snöröjningen. Och det kan man förstå. Det har snöat 2 centimeter och är helt vindstilla. En sak måste erkännas. Jag har haft lite svårt att förstå är att det klagas på kylan när det är -4 grader. Men faktum är att efter att ha gått till spårvagn och buss så är jag helt genomfrusen och har krupit ner under filten i soffan i förhoppning om att tina upp.

Jag har gjort ytterligare en spaning. Utsiktstornet på Liseberg har klätts till julgran med hjälp av en herrans massa ljusslingor. Om det är det som inspirerat vet jag inte, men varenda pinne i Göteborg har smyckats på samma sätt.

20121203-134336.jpg

Jag var lite nyfiken hur mina grannar skulle advenspynta i sina gardinlösa fönster. Jag har nu konstaterat att stjärnor och ljusstakar kommer upp även här. Jag har dragits med i den allmänna julyran här och har redan börjat köpa julklappar och imorgon kläs granen.

Att folk här är trevliga och oftast hälsar och byter några ord har jag berättat om. Efter att ha börjat läsa böcker om bipolaritet har jag insett att det här med att prata med alla och en var är ett av symptomen. Jag påminde mig om att jag ofta fått kommentaren ”känner du henne?” när jag spontant börjat prata med okända människor på stan. Jag är tacksam över att folk här svarar, annars hade det känts förfärligt konstigt.

Nu är mina fingrar isbitar så nu ska jag krypa ännu längre ner under filten. Jag hoppas att sonen tar sig hem idag trots snökaoset.

There are no comments on this post.

Kommentera

