Det här med sociala kontakter

För inte länge sen när jag var ute och fikade med goda vänner fick jag veta att oron över att jag skulle känna mig ensam här hade funnits. Inte förrän då slog det mig att det hade jag mycket väl kunnat göra. Jag har inget jobb eller någon fritidsaktivitet som ger naturliga sociala kontakter. Visserligen träffar jag Mia på gymmet någon gång ibland, men mycket till samtal blir det inte när hon samtidigt kör skiten ur mig.

Det som gör att jag inte för ett ögonblick känner mig ensam är mina nätvänner. Att dom fanns runt mig och var delaktiga i hela flyttkarusellen gjorde att det kändes som att jag tog med mig alla vänner hit. De fanns där varje dag som en naturlig del av vardagen. Flera av dom finns också här i närheten och några har jag också träffat för en fika, lunch och till och med en hockeymatch.

20130102-133001.jpg

Sonen har också sina nätvänner. Eftersom jag själv vet hur viktiga dom är för mig tycker jag inte det är konstigt att han vill tillbringa mycket tid framför datorn. Tillsammans med dom genomför han många utvecklande projekt, för att inte tala om hur han förbättrar sina kunskaper i engelska. Att prata med vänner i samma ålder runt om i världen får honom att lyfta blicken och få en större förståelse för hur det är att leva i andra länder och under andra förhållanden.

Visst har jag oroat mig av att han har mer kontakt med de här vännerna än med kompisar från skolan. Men så läste jag den här artikeln.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fel-rad-till-foraldrar-om-internetanvandande

Så vi fortsätter att hänga vid varsin dator. Nu har jag inte så många steg in till honom, så jag använder inte längre Skype när jag meddelar att det är mat.

7 svar

  1. Trösterika ord att läsa Lena! Jag har mitt sociala liv mestadels här numera, pga ohälsa och känsligheten. Många är närmre än vad den nära nånsin var…
    Sen är det såklart så att vi också behöver närhet av medmänniskor också så att vi både kramas och ses..

    kramar!

  2. Vi har haft med en bok av Elza Dunkels i en av kurserna när vi läste om IKT (Information- och kommunikationsteknik). Hon är vettig 🙂

    • Har du den s att jag kan lna?

      • Nej den har jag sålt. Det hette ”Vad gör unga på nätet?”. Boken i sig kanske inte var så jätteintressant men hon förespråkar ju dator- och internetanvändning och att det med grundläggande kunskaper och sociala koder inte behöver vara farligt. Jag tror att det är i den boken också som hon intervjuar barn/ungdomar själv om deras användande och deras trix för att hålla sig undan farliga gubbar tex. Den finns säkert på bibblan!

  3. Visst är det fantastiskt med nätvänner när man flyttar långt bort. Har inte läst artikeln än men ska…

  4. När jag flyttade från stockholm upp till dalarna för nästan 9 år sedan så förlorade jag större delen av mina vänner, har varit svårt att finna ny bekantskap här uppe men har många goa nätvänner som förgyller min vardag och några gamla vänner på facebook. Jag hade känt mig väldigt ensam om jag inte haft vänner via de sociala nätvärken 🙂

Kommentera

