Trängselskatt

Idag körde jag för första gången genom stans nya vägtullar. Några av mina vänner på Twitter misstänker att detta kommer att ruinera mig. Inte för att jag kör mycket bil, utan för min förmåga att alltid köra fel. Deras farhågor är att jag vid varje biltur kommer att köra genom vägtullarna åtskilliga gånger.

Men tji fick dom! Idag i alla fall… Det blev bara två turer. En på väg in till stan och en på vägen hem, till en sammanlagd kostnad av 16 kronor. Hur ofta och fel jag än kor kommer jag aldrig att nå upp till den månatliga summan av parkeringsböter.

Trängselskatt

Jag har dessutom ett ess i rockärmen. När jag för många år sedan besökte Trondheim blev det många turer genom vägtullarna. Behöver jag berätta att det berodde på felkörningar? När jag för femtioelfte gången var på väg ut ur stan och än en gång skulle passera en vägtull bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag gjorde en riktig fulsväng till mina passagerares skräckblandade förtjusning. Det var inte en laglig U-sväng som dagens GPS brukar uppmana till.

Även när det inte närmar sig en vägtull brukar jag praktisera den färdigheten, så jag är riktigt vältränad på det. Är det någon som får tvärnita när jag gör min manöver ska jag tuta på dom. Visa fingret vågar jag inte än.

3 svar

  1. Om du inte redan har en GPS så skaffa en. Det går att köra vilse ändå, jag vet. Men risken minskar.
    Själv har jag ännu inte betalat en enda krona i trängselskatt. Men det lär bli svårt att undvika i längden.

    • Jag har en GPS men lyckas köra fel ändå 🙂
      Jag har hela tiden sen jag kom hit försökt undvika att ta bilen. Men visst kommer jag att tänka mig för innan jag tar den och vilken väg jag kör nästa gång. Det visar att en av effekterna med trängselskatten verkligen fungerar.

  2. […] syn på trängselskatten i inläggen ”Att se på stan med Norrlandsögon” och ”Trängselskatt” Där raljerade jag lite i frågan det ska erkännas. Jag till och med gjorde narr av de som […]

Kommentera

