En god mor

Vårterminen börjar med två dagars utvecklingssamtal på sonens skola. Ja nu sitter inte vi i två dagar, utan under de dagarna genomförs samtal med alla elever i gruppen. Vi hade fått oss tillsänt ett formulär där vi skulle fylla i Leos utvecklingsmål för den här terminen. Leo har påmint mig flera gånger under lovet, men naturligtvis väntar jag till sista sekunden. Så sent i går kväll satte vi oss med uppgiften. Det visade sig vara mer komplicerat än vad jag inbillat mig.

Vi skulle inte bara sätta upp ett mål för några ämnen som vi ansåg som viktigast, utan också ange hur skolan, föräldrar och elev ska jobba för att uppnå målet. Vi kämpade oss igenom och jag måste erkänna att jag inte var helt nöjd med resultatet. Jag förbannade mig själv för att jag inte tagit tag i det tidigare. Leo tröstade med att det stod att vi skulle göra det efter bästa förmåga. Vi mailade ett exemplar till skolan och skrev ut ett och skrev under, så som det stod i instruktionen att vi skulle göra. jag kände mig ändå som en dålig mor. Och tänkte att detta kommer vi att få bakläxa på.

trappa

När vi satt oss ner med Leos handledare och tog fram planen såg hon förvånat på oss. Har ni fyllt i? Det visade sig att vi var de enda som tagit uppmaningen på allvar. När jag sedan talade om att vi mailat in ett exemplar också föll hon nästan av stolen. Jag insåg att vi fick några extrapoäng där och resten av samtalet gick som en dans. Nu ska det väl erkännas att det också beror på att Leo är en duktig och ansvarstagande elev.

Glada och peppade inför vårterminen åkte vi hem. Nu blir det fredagsfika på stan varje vecka med genomgång av hur veckan gått och hur planen följs, och jag kände mig som en god mor trots allt.

Ett svar

  1. Blev inte så tokigt efter allt med andra ord

Kommentera

