Fetmaoperation

Läser i dagens GP att fetmaoperationerna bland unga ökar. Det är framförallt i åldersgruppen 15-24 år ökningen sker. Jag kan inte låta bli att reagera. Jag har människor i min närhet som gjort operationen och det är ingen lek. Resultatet är en magsäck som är så liten att man måste äta många gånger per dag och dessutom se till att varje tugga är full av näring. Flera får dessutom dras med konstant illamående efter ingreppet.

Jag minns en artikel i min dåvarande lokaltidning där en kvinna berättade om sitt liv efter operationen. För att må någorlunda bra fick hon hela tiden tänka på vad hon stoppade i sig och motionera regelbundet. Hennes kommentar var. ”Om jag gjort det här istället för operationen hade jag aldrig behövt opereras” Det här är många år sedan och metoderna har med all sannolikhet förbättras sedan dess. Men i dagens artikeln står ”Metoden har visat sig vara framgångsrik om personen samtidigt sköter kosten och ser till att motionera” http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1203331-fetmaoperation-vanligare-bland-unga?utm_source=twitterfeåed&utm_medium=twitter

Jag har inte gjort någon efterforskning på vad en sådan operation kan kosta men jag kan tänka mig att det är många pengar. Kanske anser man det som en besparing eftersom man med all säkerhet slipper kostnader för sjukvård för de följdsjukdomar som övervikt kan leda till. Vad vet jag.

Att gå ner i vikt och komma igång med regelbunden träning är inte lätt och kräver en massa disciplin. Fråga mig. Jag kämpar ständigt med några överviktskilon och slingrar mig med stor framgång från att gå till gymmet. Jag gick hos en personlig tränare en period och då gick det bättre. När jag inte dök upp på gymmet skickade hon sms. Var är du? Nu är det dags att komma hit igen. Då började det dåliga samvetet gnaga och det resulterade oftast i att jag gick dit. Jag har också inspirerats av dottern som gjort ett beundransvärt jobb med att gå ner i vikt och kommit igång med regelbunden träning. Http://frantankartillord.wordpress.com

Jag vet att inte alla har råd med ett gymkort och att dessutom betala en personlig tränare är få förunnat. Men här kommer min strålande idé. Om landstinget istället för en operation ger patienten ett FAR recept (fysisk aktivitet på recept) skulle en besparing kunna göras. Receptet skulle innefatta gymkort, personlig tränare och kostrådgivare. Om det skulle behövas kan man sätta in en hämtningsservice också. Det får vissa ungdomar som varit hemma länge och har svårt att ta sig till sin arbetsträning. Det kanske var ett eget påhitt på den arbetsplats där jag var innan jag flyttade, men likväl en bra idé. Jag tror till och med att det skulle bli en slant över till en pengabelöning för den som uppnått sitt mål.

Så där…då har jag levererat ett tips till alla Landsting så här på morgonkulan. Undrar vilka smartheter jag ska kläcka mer idag?

2 svar

  1. Regelbundet vet jag väl inte om jag tränar nu för tiden. Jag försöker men det är inte bara att komma igång heller, man måste ju fortsätta också!

    På mittnytt häromdagen sa dom att FAR har ökat på vissa ställen. Så det kanske är på g! Men så var det ju det här med maten också..

  2. Så sant. Men du gör ändå ett strålande jobb som jag beundrar.

Kommentera

