Periodisk fasta

När jag för några år sedan behövde gå ner i vikt inför en operation använde jag mig av lchf. Vips och utan större besvär blev jag av med 10 kilo. Jag kände mig betydligt piggare i kroppen och fick bättre hud.

Under året med antidepressiv medicin kom kilona tillbaka plus några till. Jag har gjort halvhjärtade försök att bli av med dessa men utan större framgång. För någon månad sen blev jag inspirerad av Klara som skrev på bloggen och höll långa föreläsning om det förträffliga med lchf. Det här var den kick jag behövde för att komma igång. Som jag redan visste försvann kilona snabbt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig ett sätt att gå ner i vikt utan att få äta majonäs. Dessutom är det lätt även vid ätande på restaurang. Att välja bort lightprodukter känns bra. Jag har aldrig ätit det. Jag tror helt enkelt inte att det är nyttigt.

Jag brukar sätta upp delmål. När jag uppnåt mitt nästa mål får jag köpa en klänning på Desguel som jag gått och tittat på länge. Julen ställde till det så jag fick ta dom kilona igen. För att det inte ska ta alltför lång tid innan klänningen är i min ägo bestämde jag mig för att prova på periodisk fasta. Det är en metod som Klara läst om på en blogg och jag sen hittade en tidningsartikel om. Det innebär att kroppen får vila från föda minst 16 timmar per dygn.

För mig som länge har fått tvinga i mig frukost och gärna varit utan är det lätt som en plätt. Tre mål mat hinner jag med på en dag. Jag börjar med lunch som oftast består av rester. En stor klick majonäs är standardtillbehöret. Efter någon timme blir det frukost och sen middag. Att inte äta på kvällen går utmärkt. Eftersom jag äter mycket fett och bara ”riktig” mat under dagen är jag inte hungrig då.

Nu känns kroppen ännu piggare och humöret är bättre. Det beror säkert på att jag inte äter socker. Att jag är inne i en uppåtperiod är också en förklaring. Det ska bli spännande att se hur det påverkar min nedåtperiod.

Nu är det bara 4 hg kvar till jag får gå och prova klänningen. Måtte den vara så snygg på mig som jag inbillar mig att den kommer att vara.

3 svar

  1. Spännande. Hur funkar fastan? Jag ska börja med lchf nu.

    • Om jag får ge ett råd Fia. Börja med lchf och kör det så länge att du känner dig bekväm med det och äter tillräckligt med fett innan du börjar med fastan. Annars kommer du att bli för hungrig och då är det lätt att ge upp hela rasket.
      Lycka till! Ring om du behöver pepp

  2. Det kommer den garanterat att vara, sen är du fast i Desigualträsket;-) Plaggen är bara helt fantastiska och jag älskar dem. Bra jobbat!!!

Kommentera

