Att se på stan med Norrlansögon

Det är intressant att läsa lokaltidningen. Just nu rasar en häftig debatt om trängselskatten. Folk gråter ut i tidningen för att det kostar 16 kronor varje gång de måste åka till affären. Några berättar att de avstår från att hälsa på vänner som bor innanför betalstationerna. Det körs omvägar som kostnadsmässigt måste bli dyrare än att betala avgiften. Det gnälls på att det är omöjligt att åka kollektivt för att det tar så mycket längre tid än att ta bilen. Och nu har jag inte ens nämnt klagomålen på hur många turer och med vilka tidsintervall bussar och spårvagnar går.

Tyvärr mina medmänniskor i Göteborg. Jag tycker inte ett dugg synd om er. Jag ser fortfarande med Norrlansögon på tillvaron. Att ha två bilar i familjen var ett måste. En som pendlade 16 mil till jobbet varje dag. Och den andra när också jag måste åka i jobbet även om jag hade min arbetsplats på orten. Men även för att åka till läkare, besöka vänner, handla det som inte finns på hemorten osv. Att åka 34 mil för ett inköp är inget som hör till ovanligheterna. Räkna ut kostnaden för det.

Visst kan det ta en timme här också att pendla till jobbet, men kostnaden är betydligt lägre och valet att ta bilen eller åka kollektivt finns alltid. När jag ska åka någonstans kollar jag alltid hur lång tid det tar med bil i förhållande till spårvagn eller buss. Som mest brukar det skilja 30 minuter. Och då är tiden för bilresan uträknad efter hur fort det går utan bilköer och stopp vid trafikljus. Så i slutändan brukar det ta ungefär lika lång tid. Spårvagnar och bussar går för det mesta med 5-15 minuters mellanrum. Nu snackar vi lyx!

Att gå på teater, restaurang och andra trevligheter innebar oftast en bilresa på minst 16 mil. Att någon i familjen måste bilpendla långt till jobbet varje dag är mer regel än undantag. Ungdomarna får flytta hemifrån vid 16 års ålder för att skoldagarna blir för långa om de ska åka kollektivt.

Så ser min verklighet ut. Jag hoppas att jag kan behålla mina Norrlansögon ett bra tag till. De behövs för att få lite perspektiv på tillvaron.

3 svar

  1. Underbart, Lena! Kan du inte skicka in detta till Fria ord på GP! (Viss risk att stöta sig med lokalborna föreligger dock…)

  2. Påminner mig lite om en krönika jag skrev en gång. Handlade om stressande Stockholmare som blev SÅ förbannade över att missa pendeltåget. Trots att nästa kom några minuter, max en kvart, senare. Tar man bussen på mån morgon i Norrland ska man vara glad om man kommer hem samma eftermiddag! Då kan vi snacka om att svära över att missa bussen 🙂 Kram från Mia

  3. […] har tidigare här på bloggen berättat om min syn på trängselskatten i inläggen ”Att se på stan med Norrlandsögon” och ”Trängselskatt” Där raljerade jag lite i frågan det ska erkännas. Jag […]

Kommentera

