Nu är det visst kallt

Nu måste det här med kylan i Göteborg avhandlas. I januari har temperaturen legat runt -7 grader. Det ligger cirka 2 cm snö på backen. Solen värmer skönt på dagen. Min garderob är full av ytterkläder för norrlandsklimat. Jag har sneglat på min dunjacka många gånger men inte fått tillfälle att använda den. Det har helt enkelt inte varit kallt nog. Så sent som i decemberanvände jag min höstjacka några dagar då temeraturen låg på 0.

Behöver jag säga att det klagas på den fruktansvärda kylan? Ni vet ju hur det alltid sägs att låga temperaturer här känns mycket kallare än i Norrland. Min spaning har gett utslaget att folk helt enkelt klär sig för dåligt här. Det är därför det känns så. Förra lördagen kröp temperaturen ner till -10 grader. Jag kunde alltså använda min älskade dunjacka. Inför promenaden klädde jag mig för polarexpedition. Täckbyxor, dunjacka, pälsmössa och varma kängor. Jäklar vad jag svettades.

Idag är det -13. Jag läser i GP om hur folk i det närmaste håller på att frysa ihjäl. Ok för att det inte är så trevligt att vara hemlös nu. Men enligt tidningen finns det plats för alla på de boenden som socialförvaltningen har. Det klagas också på att det är kallt i lägenheter. Och…? Lite extra kläder löser det problemet. Det har vi norrlänningar lärt oss från födseln. Visserligen frös jag om händerna inomhus i går. Men jag är en fryslort och har alltid gjort det. Handskar inomhus fungerar inte riktigt. Det blir så svårt att göra någonting då. Tricket är att värma dom armhålan lite då och då.

Igår var det -14 grader. Enligt meteorologen som uttalat sig i GP idag, har vi troligtvis nu upplevt vinterns kallaste dag. Så idag gäller det att ha på dunjackan, snart finns ingen chans till det längre. Morgonens fönsterspaning gav resultatet att folk idag går med halsduk för munnen. Ni vet så där som vi gör när det är -30…

2 svar

  1. Idag var det så varmt som -15 här! Jag och Edward tog oss en lång promenad, det har vi inte kunnat göra på flera dagar 🙂

  2. Här i Sollefteå har det just blivit mildare väder med omkring -5 efter nära 2 veckor av -23. Skrattade gott åt din beskrivning av den hemska kylan i Göteborg, Lena! 🙂

Kommentera

