Nu måste jag skriva om skolan igen

Få saker får mig att gå igång som skolfrågor. Jag kastar mig över artiklar som har något med skolan att göra. Nu för tiden bekräftar alla det jag sedan länge konstaterat. Nu har man tydligen kommit på att det viktigaste för lärarna är att ge eleverna uppmärksamhet och bekräftelse. Det hade jag kunnat tala om för länge sen. Men bättre sent än aldrig. Nu ska lärarna i staden få utbildning om det.

Björklunds syn på skolan och betyg får mig att bli vansinnig, och jag kan knappt se på de intervjuer med honom som sänds i TV. Nu har det konstaterats att de elever som är samvetsgranna och styrs av oro och ångest får högre betyg än de med samma kunskaper, men drivs av lust och nyfikenhet. Att elever som får låga betyg trots att de jobbar häcken av sig, gör enligt vår skolminister att de blir peppade att studera flitigare är rent skitsnack. Sanningen är att de tappar lusten fullständigt.

Efter upploppet här i staden, där bilder av skolflickor hängts ut på Instagram, har man nu kommit på att föräldrarna ska utbildas i sociala medier. På föräldramötet i höstas hörde jag flera av föräldrarna uttala sig om det. Med stolthet i rösten berättade de att de minsann inte använde sig av det, men ifrågasatte varför inte skolan undervisade eleverna om hur de används.

Jag är en flitig användare av sociala medier för min egen skull. Att dagligen ta en titt på mina barns FB, instagram och tumblr ger mig en bild av vad de gör och hur de använder sociala medier. När flickorna var yngre var det Lunarstorm som var mötesplatsen på nätet. Jag skaffade ett eget konto. Inte för att jag utnyttjade det för egen del utan för att jag skulle kunna hålla koll på dom och mina elever. När jag såg att någon av mina elever gjorde en uppdatering när de satt i grupprum för att få jobba ostört var inte så smart. Statusar som var elaka eller kränkande mot andra ledde till en uppsträckning från den spionerande fröken.

Så ett tips från en förälder till er andra…Skaffa ett konto på FB och Instagram och följ er barn. Det tar inte många minuter att göra en koll. En gång om dagen räcker. Läs bloggar om de har någon. Nu hör jag några av er tänka, jag har inte tid att sitta vid datorn. Det har ni visst det. Ingen vill att ens barn ska råka ut för trakasserier så de minuterna är väl använda.

Ett problem med det här finns. Har man barnen ett stängt konto på FB går det inte att läsa för den som inte accepters vid en vänförfrågan. Magnus Uggla berättade i en intervju att hans dotter vägrade lägga till honom som vän på FB. Hans argument till varför hon skulle göra det var. Tänk så många som skulle vara lyckliga om de var vän med mig. Hennes svar var. Bli vän med dom då.

Nu tror inte jag att det här är något större problem. Hur var det nu…bekräftelse och uppmärksamhet är det som våra barn och ungdomar mest av allt vill ha.

There are no comments on this post.

Kommentera

