Sinnesförvirring

Ibland är jag inte så smart. Idag var det dags att låta tandläkaren påbörja jobbet med att byta ut en av mina misshandlade tänder mot en krona. Misshandlad på det sättet att jag ligger och pressar på den hela nätterna. Att den är lagad åtskilliga gånger behöver jag väl inte tillägga.

Att gå till tandläkaren tillhör inte mina favoritsysselsättningar. Bedövning har varit självklart. Det är på gränsen att jag har kunnat putsa utan bedövning.

Varför jag plötsligt idag tackade nej till bedövning kommer att för evigt vara en av livets stora gåtor. Det mesta av tanden skulle alltså slipas ner. Ända sedan det bestämdes att jag skulle göra den här lagningen har jag gruvat mig. Föreställt mig hur ont det skulle göra. På tåget mellan Stockholm och Göteborg i morse hoppades jag på en rejäl försening så att jag skulle kunna avboka tandläkarbesöket. För en gångs skull var tåget i tid.

I väntrummet satt jag och väntade på att sköterskan skulle komma och meddela att tandläkaren blivit akut sjuk. Men icke. Det var bara att sätta sig i stolen. Jag fick en noggrann genomgång av vad som skulle hända och sedan frågan om jag ville ha bedövning. Till min egen förvåning sa jag nej. Jag fick frågan igen, nu med ett höjt ögonbryn. Även denna gång försäkrade jag att jag inte behövde någon.

Jag fick lova att säga till om jag kände att jag behövde så skulle jag få. Det började bra men sen…jävlar (ursäkta språket) vad ont det gjorde! Varför jag inta sa till och bad om bedövning förstår jag inte. Tandläkaren är en kvinna och inte en ung snygg man som jag måste visa mig stursk för. Jag lider inte av självskadebeteende. Det var ingen belöning utlyst för den som klarade att borra längst utan belöning.

Den enda förklaringen är alltså att jag drabbats av ett svårare fall av sinnesförvirring. Nu är det bara att hålla tummarna för att den är tillfällig.

4 svar

  1. Fy faan!! Just nu är du min hjälte!!

    • Just nu känns det inte särskilt hjältemodigt. Mer idiotiskt 🙂

  2. Jag har säkert också drabbats av tillfällig sinnesförvirring någon gång, men aldrig att jag skulle säga nej till bedövningen.

    • Min sinnesförvirring börjar framstå som mer och mer allvarlig

Kommentera

