Katastrof!!!

Jag glömde skriva ett inlägg i går!! Är förtrollningen bruten nu? Kan man lägga upp två idag och fortsätta som om inget har hänt? Eller börjar vägen mot #blogg100 om idag? Frågorna hopar sig.

Nåja…jag lär ju ändå ska blogga i minst 100 dagar till, så det var skit samma. Jag går i mål lite senare bara.

Naturligtvis har jag något att skylla på. Vad trodde ni? Min bortförklaring hänger så klart ihop med Mello. Så länge jag kan minnas har Melodifestivalen vart årets stora händelse. När det här med de svenska delfinalerna började blev det bara mer av det goda. Jag är ingen kalenderbitare och kommer ihåg alla låtar och vilket år de var med. Jag minns inte ens vilka som vann alla år. Eller snarare, jag kommer ihåg väldigt få som vunnit. Så klart kommer jag ihåg vilka år Sverige vunnit den stora finalen. Framförallt -94 då Carola vann med världens genom tiderna bästa schlagerlåt, Fångad av en stormvind.

Dom flesta år har jag lyckats pricka in vinnaren, men ibland gissar jag fetfel. Det gjorde jag i fjol i den svenska finalen till exempel. Då tyckte jag att vi skulle skicka Danny. Och så pratar vi inte mer om det…

De senaste åren har vi inom familjen ägnat oss åt det prestigeladdade Schlagerspelet. Jag behöver väl knappast berätta vem som brukar vinna. Jag har till och med blivit intervjuad i Radio Jämtland I ämnet. Att det var min lillebror som gjorde intervjun hör inte till saken tycker jag.

Schlagerspelet innebär att man innan tävlingen börjar tippar vilka som går direkt till final och vilka som går till andra chansen. Det är tillåtet att lyssna på den del av låtarna som ligger på webben. Rösterna lämnas till mig, den självklare tävlingsledaren, som sedan för protokoll och levererar resultatet direkt efter tävlingen avslutats. Jag har vissa år blivit anklagad för fusk. Jag skulle rent tekniskt kunna göra det. Dessa illasinnade rykten beror så klart på avundsjuka för att jag alltid vinner. För att det ska stå utom allt tvivel att jag faktiskt är helt outstanding även utan fusk har jag numera anställt en notarius publicus, som övervakar så att allt går rätt till.

I år har jag varit oroväckande opepp inför Mello. Det har inte riktigt nått fram till mig att det skulle börja igår. Och nu menar jag inte rent nyhetsmässigt utan mer mentalt. Det var inte förrän igår som det gick upp för mig att det var hög tid att knåpa ihop årets tävling. På eftermiddagen när jag kom hem från stan kastade jag mig på min uppgift. Skapade en grupp på FB, bjöd in de modiga som antar utmaningen i år och upprättade kalkylarket för poängberäkningen. Sen var det dags att börja lyssna in sig på låtarna och göra mina val. När tiden för programmet börjar närma sig droppar de andras röster in. Då stoppar jag prydligt in dom i kalkylarket. Det är ungefär vid den här tiden som försnacket i FB gruppen startar. Så då ska jag hålla koll på det, på Twitterflödet, se till så jag skriver in rätt OCH börja ladda. Nu fattar ni va? Hur skulle jag ha hunnit skriva ett blogginlägg mitt i allt detta?

I år har vi för första gången med två deltagare utanför familjen. Jag tror inte att de till fullo har förstått vad de givit sig in på. Men det är bra att dom är med. Det finns nämligen någon i vår familj, jag nämner inga namn, som inte längre vågar vara med på grund av nervspänningen. Denna person har i år gått så långt att hon bokat in en treveckors språkresa till Frankrike precis nu, så att hon ska ha något att skylla på. Vissa skyr inga medel.

2 svar

  1. Jag har oxå fetsumpat mig när det gäller #blogg100. Men det är väl ingen tävling?
    Jag ska blogga lite senare.
    Vad gillade du Mangakillen?

  2. Mangakillen gillade jag även innan 🙂

Kommentera

