Ett av mitt livs viktigaste val

Ganska snart efter att jag flyttade hit förstod jag att jag måste välja fotbollslag. Jag är totalt okunnig och inte särskilt intresserad av fotboll. Jag tittar på en och annan match under VM men efter en vecka är resultat och placeringar som bortblåsta. Jo…jag känner till Zlatan, vet vilket lag han för tillfället spelar i och har till och med läst boken. Det är ungefär på den nivån mina fotbollskunskaper befinner sig.

Då förstår ni att det här var en uppgift som krävde stor koncentration och massor av research. Jag började fråga mina vänner vad de håller på för lag. Alla svarade naturligtvis olika så det var inte mycket till hjälp. Det var under den här undersökningen kom på att jag kanske skulle ha börjat med att ta reda på vilka lag det finns att välja på.

Blåvitt visste till och med jag om. Jag har en vän som intygade att det var det enda lag man med värdigheten i behåll kan hålla på. Jag tyckte det kändes lite fegt. Är dom typ inte laget som alltid vinner? Det var dags att studera fjolårets resultat. De återfanns någon stans i mitten av tabellen och med den här kommentaren.

Årets besvikelse
IFK Göteborg
Överskattade nyförvärv, obeslutsamt försvarsspel, ett vacklande mellan olika spelsätt, uddlösa anfall, sviktande självförtroende. Endast en spelare imponerade under första halvan av säsongen och han flyttade till Ajax: Tobias Sana.

Det här var inte så imponerande så jag gick raskt över till nästa lag i Allsvenskan. Ni märkte att jag visste vad den översta divisionen i fotboll heter va? För er som inte vet är det laget Häcken. En glutt i tabellen gav att laget kom tvåa i fjol. Det gjorde det hela lite intressantare. Om jag inte är felunderrättad har laget också väldigt stabil ekonomi. Som om jag någonsin har brytt mig om det… Nåja…jag hittade den här kommentaren som också gav laget några pluspoäng.

Årets spelare
Waris Majeed, Häcken
Det räcker kanske att titta på statistiken: 23 mål och nio assists. 21-åringen från Ghana och Hisingen var inte bara snabbast i serien; han sprang dessutom rätt och var iskall i avslutningarna. Majeed är så bra att vi inte lär få se honom i Allsvenskan nästa år.

Jag har letat men han återfinns inte i årets laguppställning. Hur ska det gå då för Häcken undrar vän av ordning?

Del två av denna vetenskapliga undersökning följer i morgon då ÖIS och GAIS hamnar under luppen.

There are no comments on this post.

Kommentera

