Jag minns…

Det är varmt och skönt här i min soffhörna. Utanför skiner solen, himlen är klarblå och fåglarna kvittrar. Sticker man ut näsan genom dörren tar vinden tag i den och man påminns om att någon riktig vår har det minsann inte blivit än.

Allvarligt talat så trodde jag nog att det skulle vara en aning varmare på Valborg i denna del av landet. Men icke. Förutom att det är helt snöfritt känns det precis som alla mina tidigare valborgsmässoaftnar. Eller sista april som det egentligen heter.

När jag var liten var det brasa på Olssons kulle. Ibland lyckades jag tjata till mig att få ha kjol och de fina sommarskorna. Oavsett om jag lyckades eller inte slutade det med gråt. Antingen för att skorna blivit förstörda av att klampa runt i lera med, eller för att jag inte vann striden mot mamma och fick ta stövlarna.

Nu sitter jag här i min soffhörna och är ganska glad över att inte behöva ha nåt krav på mig att måsta gå ut och frysande titta på när en brasa eldas upp och vara rädd för att nåt av barnen ska komma i vägen för en förlupen raket eller smällare. Jag behöver inte heller resonera klokt och förståndigt om huruvida finskor eller stövlar ska sitta på fötterna.

Jag kan istället välja att spöa herrarna i huset i zoombie dize…moahahahaha

There are no comments on this post.

Kommentera

