1 maj – #365 foton

Det här blir ett kombinerat blogg- och fotoinlägg.

Att fira 1 maj på Götaplatsen var en nostalgisk upplevelse. Inte för att jag gjort det här förut, utan för att jag som barn varit med i ett otal 1 maj demonstrationer. Jag brukar säga att jag är Socialdemokrat av födsel och ohejdad vana. Med en pappa och flera släktingar som var och är politiker diskuterades det ofta politik i vårt hem. Jag köpte inte allt de sa men jag fick ifrågasätta och fick svar. Så klart blir man påverkad av det men mina åsikter har också format sig under årens gång.

Nostalgi
Tema 213 – Bild 48 av 365

213 nostalgi

Fontän
Tema 72 – Bild 49 av 365

72 fontän

Jag valde att ta mig till Götaplatsen i god tid innan tåget skulle anlända. Jag ville studera folket som samlades och ta några foton. Det blev en hel del och för en gångs skull blev det många på människor. Jag brukar inte riktigt våga fota människor jag inte känner, men gömde mig bakom ett stort objektiv så att jag kunde stå på långt håll.

Rock
Tema 252 – Bild 50 av 265

252 rock

Jag såg många ljusa rockar på herrarna. Som jag minns det var 1 maj den dagen då pappa plockade fram sommarrocken. Det här var en festdag då man skulle stila upp sig. Det är märkligt hur vissa minnen etsar sig fast. I min minnesbank var det alltid kallt och regningt på sista april men soligt och varmt på 1 maj. Som om även vädergudarna bestämt sig för att denna dag var en dag att fira. Så var det även i år.

Vimpel
Tema 339 – Bild 51 av 365

Som ni märker slirar jag lite på bildernas teman…

339 vimpel

Att detta är en internationell dag märktes tydligt. Jag känner mig stolt över att Socialdemokraterna så tydligt visar alla människor lika värde, kämpar för fred och att jobbar för att bekämpa orättvisor. Både inom landet och runt om i världen. Nu är det fritt fram för högerpartister att protestera…

Att Socialdemokraterna är ett parti för ALLA märktes tydligt om man titta sig omkring.

Hårprydnad
Tema 117 – Bild 52 av 365

117 hårprydnad

Solglasögon
Tema 117 – Bild 53 av 365

280 solglasögon

Dubbel upp
Tema 45 – Bild 54 av 365

45 dubbelt upp

Korvförsäljaren Arash hade försett sig med två rosor och tyckte att jag såg ut att behöva en korv med bröd när jag var på väg hem, så han bjöd på en.

Kvinnor
Tema 163 – Bild 55 av 365

163 kvinnor

Framför
Tema 74 – Bild 56 av 365

75 framför

Gemenskap
Tema 92 – Bild 57 av 365

92 gemenskap

Maj
Tema 190 – Bild 58 av 365

190 maj

I handen
Tema 123 – Bild 59 av 365

123 i handen

Firandet avslutades som sig bör med Internationalen. Upp till kamp sjöng mannen framför mig med inlevelse. När han vände sig om syntes ren och skär lycka i hela ansiktet. Jag blev så glad att jag var tvungen att gå fram, ta hans händer och tala om hur glad jag blev av att se denna lycka.
– Jag älskar att sjunga Internationalen, sa han leende och så skrattade vi en stund i samförstånd.

Tåget
Tema 325 – Bild 60 av 365

325 tåget

När jag stod och åt min korv på väg hem kom dessa två och gick förbi. Min förhastade och ogrundade teori var att de efter en helg i Göteborg var på väg till tåget. Om de deltagit i 1 maj firandet är jag ovetande om, men tog det för givet.

Humör
Tema 115 – Bild 61 av 365

115 humör

På ett strålande humör vandrade jag stolt genom Örgryte med min ros väl synlig. En förutfattad mening är att vi Socialdemokrater är i minoritet i den stadsdelen.

There are no comments on this post.

Kommentera

