Försäkringskassan – en roman av Kafka kapitel 2

Döm om min förvåning när det efter någon dag ringde en handläggare från FK och bokade in en tid. Äntligen skulle jag få reda ut mitt ärende. Efter 10 minuter ringde hon igen. hade hon läst igenom mitt ärende och kommit på att det inte var hon som skulle ha hand om det. Förvånande nog erbjöd hon sig skicka ärendet vidare till rätt handläggare. Men av vad hon läst sig till av ärendet kunde hon konstatera att det som fattades var att jag inte anmält mig på arbetsförmedlingen när jag först blev sjukskriven. Jag ifrågasatte om man skulle göra det när man är heltidssjukskriven… Det får du reda ut med nästa handläggare var svaret. Hon tillade också att det var inte säkert att jag skulle få en tid hos denne, men jag skulle i alla fall bli uppringd.

Idag ringde så nästa handläggare. Vilken i ordningen det är har jag tappat räkningen på. Jag satt på spårvagnen så det var lite svårt att prata, men av vad jag hörde saknas det sjukintyg. Dessa är skickade direkt från läkarna under hela tiden, det vet jag. Jag berättade att senaste budet var att jag inte anmält mig hos arbetsförmedlingen. Det höll hon med om att det skulle jag inte ha gjort.

Jag lyckades slänga ur mig att jag misstänker att ingen vill börja rota i det här så de hittar bara på nåt så de kan lägga det på någon annans bord. Det skulle jag inte ha sagt… I eftermiddag ska hon ringa igen, och till dess ska JAG leta fram alla papper som jag skickat in. Hå hå ja ja…det här kommer att bli en lång roman.

There are no comments on this post.

Kommentera

