Folkomröstning om trängselskatten

Igår sa kommunfullmäktige ja till en folkomröstning i frågan om trängselskattens vara eller inte vara. Jag följde debatten med stort intresse när den sändes på nätet. Att man sänder deras sammanträden är bra. Det hoppas jag kommer att ske fler gånger.

Det jag reagerar på är främst två orsaker. För det första är hela debatten framtagen och ivrigt påhejad av Expressens göteborgsbilaga. En tidning som påstår sig ska granska samhället opartiskt. Man ursäktar sig med att ledarsidan i GT är FÖR trängselskatten medan resten av tidningen är MOT. Jag skulle ha velat vara med när redaktionen tog beslutet om att driva fram en folkomröstning med hjälp av tillräckligt många namnunderskrifter. Jag misstänker att det var en ökning av bilagan som var den främsta orsaken.

Den andra orsaken är att de partier som förespråkade en folkomröstning säger sig hålla fast vid beslutet om det Västsvenska paketet, som är en stor satsning på infrastrukturen i västsverige. En satsning som skulle få regionen att växa och underlätta till exempel pendlande. Det skulle kunna lösa den gigantiska bostadsbristen då fler kan bo en bit utanför stan och ändå få en vettig pendlingstid.

De som talade för en folkomröstning under gårdagens sammanträde var inte bara tydlig med att beslutet om paketet ligger fast utan också att en folkomröstning bara är rådgivande och att det är riksdagen som fattar det slutgiltiga beskedet. Man kunde inte svara på vad som händer om det blir ett nej. förmodligen ingenting. Så detta är enligt mig skendemokrati i ordets rätta bemärkelse.

Jag har tidigare här på bloggen berättat om min syn på trängselskatten i inläggen ”Att se på stan med Norrlandsögon” och ”Trängselskatt” Där raljerade jag lite i frågan det ska erkännas. Jag till och med gjorde narr av de som beklagade sig över skattens införande.

Om jag ska vara seriös så är mina åsikter dessa
När beslutet om det västsvenska paketet och trängselskatten som en del av detta, var alla partier överens. Alla hade fått kompromissa, men till slut kunde ändå ett enigt beslut fattas. En dialog med väljarna fördes. Det har varit två val under resans gång. Ändå tycker vissa nu att folket inte har fått säga sin mening. Låt mig påminna om att allmänna val är en demokratisk process.

Trängselskatten är beslutat av riksdagen som ett sätt för Göteborg med omnejd att delfinansiera kostnaden av byggandet och andra förbättringar gällande infrastrukturen. Staten skjuter in 74 miljarder. Alltså måste man tycka att satsningen är viktig för hela landet. Det är inte bara göteborgarna som betalar trängselskatt. Kanske är det till och med så att det är de som bor i kranskommunerna och andra tillresta som betalar mest.

Om nu, mot förmodan, beslutet rivs upp måste delfinansiering hittas på annat håll. Jag kan inte tänka mig någon annan lösning än en höjning av skatten i Göteborgs kommun. En höjning som inte kan bli hur stor som helst utan pengar kommer med all säkerhet även att tas från andra områden, till exempel skola, omsorg och bostadsbyggande. Att göteborgarna dessutom ska stå för hela kalaset själva, när de som bor i andra delar av landet kommer att ha stor nytta av det, känns lite orättvist.

Några röster sa att de ville ha en omförhandling om det redan beslutade paketet. Det skulle kunna bantas ner så att inte medfinansieringen blir så stor. Det här var till exempel partiet VägValet som inte satt i kommunfullmäktige när beslutet fattades. Jag kan förstå att dom måste tycka så. De är ett missnöjesparti som kom in i kommunfullmäktige just för sitt motstånd till trängselskatten. Lite sunt förnuft säger att detta är en usel idé. Ska man stoppa vissa byggen som redan är igång? Ska man låta tid gå under en utredning om hur infrastrukturen då ska se ut? Något som vi vet brukar ta en evinnerlig tid. Byggandet ska fortgå i väntan på resultatet av folkomröstningen och ett eventuellt utredande av en bantning av paketet, det är alla överens om.

Moderaterna sa gång på gång under sammanträdet att vi måste lyssna på folkopinionen och låta folket rösta. Jag undrar om de tycker att oroligheterna i stockholmsförorterna också är en folkopinion?

There are no comments on this post.

Kommentera

