Roadtrip

Jag måste erkänna att jag inte var särskilt kaxig när jag närmade mig biluthyrningen. Men när jag kört några kvarter insåg jag att den här stan är betydligt enklare att köra i än Göteborg. Här är tempot dessutom lugnare och ingen tutar när man dröjer 30 sekunder för länge vid ett rödljus. Överhuvud taget känns trafiken mycket vänligare.

Vi startade tidigt för att ha tid på oss utforska lite efter vägen. Vi svängde av från Highway och tog kustvägen i stället. När jag varit i USA har det bara varit i New York. Att se kust och landsbygd var helt nytt för mig. Både jag och Leo konstaterade att det ser ut precis som på film.

york harbour

Bilderna är tagna med telefon genom rutan på bilen. Det fanns nämligen inte en enda parkering att uppbringa i hela området.

house

Vi hade tänkt stanna och äta lunch någonstans efter den här vägen, men när vi såg horden av människor som bestämt sig för samma sak som oss, blev det en pytteliten drive-through i stället. Det var väl inte världens nyttigaste lunch men det kändes väldigt amerikanskt att köra och äta rostad bagle under tiden.

Den sista halvtimmen av resan var vi ganska nervösa både Leo och jag. Autumn satt på infarten till huset och väntade uppflugen på bakluckan på bilen. Jag hann knappt stanna bilen förrän Leo var ute och de hoppade rakt in i armarna på varandra och stod så i säkert 20 minuter medan mammorna grät. Jag är så glad att jag fick vara med om den stunden och se blickarna de gav varandra att det just då kändes som om bara det var värt hela resan.

Det strålande lyckliga paret försvann raskt ner till dammen för att bada så jag och mamma Pamela fick en pratstund i lugn och ro. Det kändes på en gång att vi är väldigt lika varandra och har samma tankar och värderingar. Så att lämna Leo där kändes inte ett dugg jobbigt. En som får det jobbigt är däremot styvpappa Mike som ska sitta uppe hela nätterna och kolla så de inte smiter in till varandra. Vi är ju i USA nu så att sova i samma rum är inte att tänka på.

Det är varmt så in i bomben här. 34 grader säger väderprognosen. I solen, inne i stan med den höga luftfuktigheten är det svettigt kan jag lova. Det får bli kortare utflykter med paus i det svala hotellrummet mellan. I dag tog jag kartan i väskan och travade iväg mot okänt mål. När jag villade bort mig frågade jag mig bara fram och fick på så sätt göra många trevliga bekantskaper. Jag har spanat in den stora shoppinggatan och där lär det bli några besök. Det som är bra med att vara här i två veckor är att jag inte behöver stressa för att hinna göra allt jag tänkt.

pool

Jag måste erkänna att det känns som ett lyckokast att jag bokade ett hotell med utomhuspool. Där ska jag tillbringa en liten stund nu. Varför bilden hamnar så här vet jag inte. Ni får helt enkelt lägga huvudet på sned.

There are no comments on this post.

Kommentera

