Till havs

Det hotas med regn och åska här några dagar framöver. Därför bestämde jag mig i morse för att ta en tur med Hop On – Hop Off bussen som går här förbi. Jag behövde få lite bättre överblick över staden och samtidigt skulle jag sitta i skydd för ovädret. Jag fick sällskap av en trevlig kvinna från Australien som varit här en vecka redan och kunde komma med lite tips på vad man bör se här.

Jag fick äntligen se var den gamla delen av staden ligger. Dit hade jag planerat ett besök redan innan jag kom hit. Just när vi kom till den hållplatsen kom ovädret som visade sig vara en skur på cirka fem minuter. Jag fortsatte därför en bit till och hoppade av vid hamnen i stället. Nu var solen framme igen och det var skönt att strosa runt där en stund.

????????

Jag fick syn på en skylt där det stod Whale Watch. Det lät som en lämplig aktivitet i värmen. I min föreställningsvärld skulle vi puttra runt lite stillsamt. Hur jag nu trodde att valarna skulle simma runt i hamnen vet jag inte. Men jag är inte alltid så logisk.

????????

Det blev istället ”full speed ahead” i en timme rakt ut på öppet hav. Det var ungefär nu som jag började fundera på vad jag gett mig in på. Det här med öppet hav är inte riktigt min grej och särskilt inte när dimman drog upp runt omkring oss. När vi så småningom saktade ner kunde man nästan ta på spänningen när alla stod och spanade ut över vattnet.

????????

När en till slut visade sig blev uppståndelsen stor. Det var svårt att få till bilder då avståndet var rätt långt och jag inte hade med mitt stora objektiv. Det här var som sagt var inte en planerad utflykt. Men några blev det där man i alla fall ser att det är en val.

????????

????????

Tydligen brukar många fler visa sig under de här turerna men för mig som inte hade några förväntningar alls var det en häftig och mäktig upplevelse. Efter att ha cirklat runt en stund var det full fart hemåt igen. Nu gick resan lite snabbare eftersom jag fick sällskap av en gentleman från utkanten av Boston. Han var en van valspanare och hade tagit fantastiska bilder. Lite smått avundsjuk på dom blev jag allt.

????????

Lite småfrusen var jag när det var dags att ta tunnelbanan hem men det syns inte på bilden eftersom den är tagen på väg ut till havs. Av vem då undrar säkert vän av ordning. Så klart av en japanska som jag fotograferade i hundra och en vinklar framför Bostons skyline.

2 svar

  1. Vilken upplevelse!

  2. Hrligt, Lena! Du r en kvinna med frg och flkt!

Kommentera

