Festival i stan

Paul Revere hit och Samuel Adams dit. Några britter här och lite te där. Det är ungefär allt man behöver veta om den Amerikanska revolutionen. Det tjatas gärna om den i den här stan. Många viktiga händelser för den ägde rum här…visst. Några av de viktigaste personerna levde här…visst. Men ärligt så finns det så mycket annat trevligt här att jag gav upp grävandet i historien.

En av de viktiga männen, Samuel Adams har fått ge namn åt det lokala ölet. Alla mina förutfattade meningar om amerikanskt öl kom på skam när jag provade det, för det här är ett riktigt gott öl. Men det är en helt annan historia som inte alls har med frihetskriget att göra.

????????
Jag började gå The Freedomtrail i går. En promenad på cirka fyra km med stopp på tio platser. Alla viktiga kring historien om revolutionen. Jag märkte ganska snabbt att det var andra saker under promenaden som intresserade mig mer än det som berättades. Som till exempel kyrkbänkarna i King’s Church.

????????
Varför har aldrig dessa blivit införda i svenska kyrkor? Mjuka dynor med ett litet nackstöd i perfekt höjd om man vill ta sig en liten lur. Väggarna är så höga att ingen ser in till grannen.

????????
När sen promenaden gick vidare in i North End och de italienska restaurangerna stod som spön i backen tappade jag koncentrationen helt och slank in på en för en bit mat i stället. När man kommer ensam till ett matställe får man ofta frågan om man vill sitta i baren. Det gör jag gärna.

????????
Här finns det alltid en TV som för det mesta sänder baseball. Jag hade planerat att se en match med Red Sox på Fenway Park, men precis under de här två veckorna jag är här har de ingen hemmamatch. Jag får alltså nöja mig med att titta på TV. Jag har tydligen lagt mig till med en riktig kännarmin när jag sitter i baren och tittar, för i kväll gick en ung man förbi mig, stannade upp och tittade några minuter, nickade sen till mig och sa…Good game today.

????????
När jag i går passerade Boston Common, en av de stora parkerna här, fick jag syn på det här tecknet på festival. Jag blev så klart nyfiken och letade mig fram till ett informationstält. Det visade sig att den här veckan äger Outside The Box  rum. Dans, musik, teater och mat i nio dagar och allt gratis. Att ligga på en filt i skuggan och lyssna på musik är nog ungefär det jag kommer att orka göra de närmsta dagarna.

????????

Som synes var inte jag den enda som tänkte den tanken idag. Nu är nämligen värmeböljan här. Enligt prognosen i kväll ger temperaturerna plus luftfuktigheten ett värmeindex på runt 40 grader.

????????
Nånting säger mig att den här fontänen kommer att vara till brädden fylld av folk under de närmsta dagarna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

There are no comments on this post.

Kommentera

