Manlig logik

En av sakerna som jag och käre sambon är oense om är logik. Vi har helt olika uppfattning om var den logiska platsen för diverse föremål är. Nu har det även visat sig gälla vägbeskrivningar.

För några veckor sedan meddelade han efter en promenad att det ligger ett fint promenadområde i närheten. Kvibergs Park. Jag tyckte det lät utmärkt som hundrastningsområde. Jag bad om en beskrivning av vägen och fick följande. Gå ner till rondellen vid Kvibergs kanon. Följ sedan vägen rakt fram. Där den tar slut finns en liten stig som är ganska svår att upptäcka. Men följ den så kommer du in i parken.

mossa

Jag gick ner till rondellen och följde sen vägen rakt fram. Vägen slingrar sig lite hit och dit och i vissa kurvor finns stigar som går in i skogen. Jag blev lite tveksam om vad som var rakt fram. Jag har provat att följa vägen till slutet. Ingen park. Jag har gått in på alla stigar. Ingen park. Jag har bett om ny vägbeskrivning och talat om vilken väg jag gått. Var det verkligen rätt att vägen skulle slingra sig på detta sätt. Ja då…följ bara vägen rakt fram.

I lördags gick vi tillsammans på promenaden, och vad var mer lämpligt än att gå till Kvibergs Park. Vi kom ner till rondellen och fortsatte sedan rakt fram. Efter en kort bit visade det sig att vi skulle svänga vänster.

– Du har aldrig sagt att jag skulle svänga vänster här utan gå rakt fram. Rakt fram betyder inte för mig att man ska svänga in till vänster.
– FÖRST ska man svänga vänster, sen gå rakt fram, var svaret. Det var tydligen helt logiskt att jag skulle förstå det.

park

När vi kom fram till slutet av vägen gick stigen in till höger. Ganska skarpt in till höger.

– Det här är inte heller rakt fram, påpekade jag.
– Går du rakt fram här kommer du in i koloniområdet. Jag kunde hålla med om att det inte var särskilt logiskt att jag skulle traska rakt fram där.

Det är i alla fall ett fint område att promenera i. Och nu när jag hittar kommer det att bli flera.

krokus

Ett litet vårtecken hittade vi också efter vägen.

There are no comments on this post.

Kommentera

